User Based Computing (UBC) is het concept waarbij de ICT consument centraal staat. Een mooie theorie, maar inmiddels is ook de technologie op niveau om dit in de praktijk waar te maken. Niet alleen de grote namen zoals Microsoft, Citrix en VMware, maar ook het Nederlandse RES Software spelen hierbij een belangrijke rol. De IT store is werkelijkheid geworden.

IT Store is géén App-store

Een veelgehoorde veronderstelling is dat een IT store gelijkwaardig is aan een App-store. Niets is minder waar wanneer men ontdekt dat de IT store een verzameling biedt van diverse ICT services. Wellicht is de naam IT store niet de meest handige keuze, hoewel het zeker de lading dekt.
Enkele voorbeelden van services waarin de IT store voorziet zijn:

Workflow Management
Product-Diensten Catalogus
AppStore
Self-Service
Password Reset
Account on-boarding en off-boarding
Delegation of Control
Mobile Device Management Integration
Incident Management Integration
Resource Provisioning Integration

Vernieuwend? Of toch “oude wijn in nieuwe zakken”

Op zichzelf is de IT store zeker niet vernieuwend. Sinds enkele jaren is de achterliggende technologie al beschikbaar onder de naam Service Orchestration. Vanuit technisch oogpunt betekent dit dus absoluut oude wijn in nieuwe zakken. Ondanks dat, zijn onderzoeksbureaus zoals Forrester Research lovend over de IT store. Is het dan toch vernieuwend? Jazeker, de grote vernieuwing is te vinden in het verkleinen van de afstand tussen de techniek en de ICT consument. Dit in de vorm van een webwinkel waarbij de aansturing van ICT services gedelegeerd wordt naar de organisatie.

ICT consument niet meer afhankelijk van de ICT afdeling

Met de IT store krijgt de gebruiker zelf de touwtjes in handen. Echter wel op een veilige en organisatorisch verantwoorde manier. Door de toepassing van een webwinkel zijn ICT services zelfs 24 x 7 x 365 beschikbaar. Dit is een steeds belangrijkere serviceverlening in de hedendaagse economie. Daarnaast is het mogelijk om automatisch, zonder tussenkomst van een ICT afdeling, te kwalificeren voor bepaalde ICT diensten. Zo is bijvoorbeeld een netwerk inlogaccount te creëren vanuit een HRM systeem, welke tevens is gekoppeld aan een e-mail postbus en direct toegang geeft tot afdeling specifieke programma’s en bestanden. Naast een enorm gebruiksgemak voor de organisatie vermindert het aantal incidenten op de ICT afdeling aanzienlijk. Bovendien geschiedt de levering van IT store services in snel tempo waardoor wachttijden bij de helpdesk niet meer bestaan.

Eerst het proces daarna pas automatiseren

Een volledig geautomatiseerde ICT afdeling klinkt als muziek in de oren. De IT store is daarvoor een mooie en toegankelijke technologie. De grote valkuil is echter niet te vinden in de technische oplossing, maar komt vooral aan het licht bij het automatiseren van ICT processen.
Het inventariseren, kwalificeren en beschrijven van bestaande ICT processen vraagt de nodige inspanning vanuit de organisatie. Welke standaard is leidend? Wat zijn de uitzonderingen? Hoe nemen we ICT diensten terug? Dit zijn zomaar enkele vragen die voor stof tot nadenken zorgen. Hoe begint u uw eigen IT-store?
De volwassenheid van uw organisatie en de wijze waarop je ICT processen zijn georganiseerd vormen een belangrijk criteria voor het succes van een IT store. Het denken vanuit de business en de ICT consument staan hierbij centraal. Ook de rol van de ICT beheerder is een bepalende factor voor het succes. De activiteiten rondom de IT store bestaan voornamelijk uit consulteren in tegenstelling tot installeren en configureren.

Conclusie

Het tijdperk voor het automatiseren van uw ICT afdeling is aangebroken. De IT store helpt in de volle breedte bij het automatisch uitleveren en terugnemen van ICT services. Door de toepassing van een webwinkel houdt u uw eigen winkel open. Dit komt ten goede aan de beschikbaarheid en kwaliteit van uw ICT serviceverlening. Maar let wel: een ordentelijke beschrijving van ICT processen is vereist voor een succesvolle implementatie.

Terug naar overzicht