We kunnen er simpelweg niet meer omheen, we staan reeds met één been in het ‘post-pc-tijdperk’. Nieuwe devices zoals tablets en smart phones rukken nu ook in de zakelijke markt in razend tempo op, naast de traditionele pc werkplek of laptop. In alle soorten, maten en smaken. Het Nieuwe Werken krijgt hierdoor automatisch een nieuwe dimensie, waarbij de medewerker, gebruiker oftewel de ICT consument, dit zelf afdwingt.

Deze werknemers hebben namelijk die tablet en smartphone privé al in bezit en gebruiken dit vanzelf ook steeds meer zakelijk. Ook wel ‘consumerization of IT’ genoemd. Wat origineel in de markt is gezet als een consumenten product is nu bijna uitgegroeid tot een ‘must have’ voor zakelijke gebruikers. Dit brengt een veranderde cultuur en de verwachtingen van medewerkers met zich mee. Werknemers willen meer zeggenschap over welke devices, diensten, apps en toepassingen ze voor het werk kunnen gebruiken.

De ICT beheer afdeling komt niet meer weg met ‘nee’ verkopen, maar zit met de handen in het haar hoe men deze ontwikkeling beheersbaar moet houden. De consensus die hierbij gelukkig steeds meer wordt gehoord is; ‘laten we de gebruiker zo optimaal mogelijk faciliteren en grip behouden, in plaats van het – tegen beter weten in – proberen tegen houden’. Maar de vraag is dan vooral hoe?

Hiervoor wordt gekeken naar oplossingen op het gebied van Mobile Device Management, waarbij het technisch aspect van deze MDM oplossingen wellicht nog het makkelijkst is in te vullen. De uitdaging zit veel meer in beleid, bewustwording en compliancy met wet- en regelgeving. Daarbij is het gedrag, kennis en het niveau van de gebruiker een belangrijk element als het gaat om beveiliging van data en informatie. Het doorvoeren van een MDM oplossing is dan ook niet meer alleen het feestje van de IT afdeling.

Al met al een gecompliceerd traject, waarbij belangrijke (gebruikers-) motieven, zoals verhoogde functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, productiviteit en meer keuzevrijheid, door organisaties ook worden gezien als een enorme kans. Echter dient men hierbij altijd de ict-regie functie tot de eigen verantwoordelijkheid te blijven rekenen. Door te zorgen voor een acceptabel beleid, risico’s verlagen en in combinatie met de juiste MDM tooling kunt u klaar zijn voor het ‘post pc-tijdperk. Ictivity helpt u daar graag mee.

Kennis en ervaring

De consultants en adviseurs van Ictivity hebben ruime ervaring met Mobile Device Management vraagstukken. Zij zijn dan ook de aangewezen personen om hierover te sparren. Wilt u meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op:
telefoon: 088 – 428 48 48
mail: [email protected]

Auteur: Reno van der Looij ([email protected])