Zijn we klaar voor het post-pc tijdperk, mobile device management?

We kunnen er simpelweg niet meer omheen, we staan reeds met één been in het ‘post-pc-tijdperk’. Nieuwe devices zoals tablets en smart phones rukken nu ook in de zakelijke markt in razend tempo op, naast de traditionele pc werkplek of laptop. In alle soorten, maten en smaken. Het Nieuwe Werken krijgt hierdoor automatisch een nieuwe dimensie, waarbij de medewerker, gebruiker oftewel de ICT consument, dit zelf afdwingt.

Deze werknemers hebben namelijk die tablet en smartphone privé al in bezit en gebruiken dit vanzelf ook steeds meer zakelijk. Ook wel ‘consumerization of IT’ genoemd. Wat origineel in de markt is gezet als een consumenten product is nu bijna uitgegroeid tot een ‘must have’ voor zakelijke gebruikers. Dit brengt een veranderde cultuur en de verwachtingen van medewerkers met zich mee. Werknemers willen meer zeggenschap over welke devices, diensten, apps en toepassingen ze voor het werk kunnen gebruiken.

De ICT beheer afdeling komt niet meer weg met ‘nee’ verkopen, maar zit met de handen in het haar hoe men deze ontwikkeling beheersbaar moet houden. De consensus die hierbij gelukkig steeds meer wordt gehoord is; ‘laten we de gebruiker zo optimaal mogelijk faciliteren en grip behouden, in plaats van het – tegen beter weten in – proberen tegen houden’. Maar de vraag is dan vooral hoe?

Hiervoor wordt gekeken naar oplossingen op het gebied van