Als je in 2009 aan de gemiddelde Nederlander vroeg wat voor mobiele telefoon hij op zak had dan was het antwoord steevast Nokia of Blackberry. Stel je deze vraag tien jaar later, dan verschillen de antwoorden behoorlijk. Nieuwe merken hebben hun plaats ingenomen als marktleider. Dat terwijl Nokia in 2009 nog een marktaandeel van zo’n 40 procent had. Maar waar andere telefoonmerken zich op innovatie richtten en aan de slag gingen met smartphones, dacht Nokia nog genoeg ruimte en tijd te hebben om de omslag te maken. Niets bleek minder waar en nu moeten ze het met een marktaandeel van maar drie procent doen.

Dit is slechts een van de vele voorbeelden van bedrijven die het onderspit delven door het ontbreken van innovatie. Aan onze klanten probeer ik altijd zo’n voorbeeld mee te geven. Ik zie namelijk dat innovatie niet altijd geborgd wordt in organisaties en het niet in de strategie meegenomen wordt. Toch is het juist belangrijk, want dat een organisatie op dit moment goed loopt geeft geen garantie voor de toekomst. Wees dus niet bang om een pionier te zijn en lef te tonen. Klinkt dit lastig? Geen zorgen, in deze blog vertel ik je hoe je dat doet.

Strategie achter innovatie
Iedereen weet dat er een verschil is tussen iets zeggen en iets daadwerkelijk doen. Het is daarom noodzakelijk om een strategisch plan op te stellen om doelen echt te realiseren. Gebruik dit plan om vast te leggen hoe de organisatie relevant kan blijven voor klanten. Zorg dat digitale transformatie hierin niet onderbelicht blijft. Waarschijnlijk is digitalisering op dit moment een taak van de IT-afdeling, terwijl het over veel meer dan de IT gaat. Zorg dan ook dat de digitale transformatie in jouw strategische plan om de klant draait en niet om de technologie.

Innovatie is geen project
Daarnaast zien organisaties innovatie vaak als een project. Er worden plannen gemaakt en deze worden uitgevoerd. Klus geklaard. Maar innoveren en het maken van digitale vooruitgang moeten standaard bij bedrijven op de agenda staan. Het helpt om hier één verantwoordelijke voor aan te stellen, zodat het innovatieproces niet vergeten wordt. Leg dit uiteraard ook vast! Innoveren gebeurt niet van de ene op andere dag, dus laat je niet afschrikken door organisaties die al verder in dit proces zijn. Als je in verandering investeert, dan zal het je verbazen hoeveel efficiënter alles verloopt.

Zorg wel dat je met de juiste mensen om tafel zit als je gaat innoveren. In een maatschappij die steeds meer om technologie draait is het namelijk een illusie dat je alles zelf kunt doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de cloudmarkt, hier staat innovatie aan de orde van de dag. Zoek daarom partners die je kunnen helpen om je doelstellingen te bereiken en de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Zo kun je kennis en expertise uitwisselen en heb je een partij die je scherp houdt op de ontwikkelingen in de technologie die relevant zijn voor jouw bedrijf.

Heb lef
Verandering in gedrag is waarschijnlijk het belangrijkste aspect van het innovatieproces. Durf te veranderen, durf te doen en heb lef. Bedrijven die we van vroeger kennen als V&D, Intertoys en Blokker bleven te lang in hun ooit werkende formule hangen. Dit leidde tot downsizen en voor de eerste twee zelfs tot faillissement, hoewel V&D inmiddels een doorstart heeft gemaakt.

Het uitproberen van nieuwe dingen, het verruimen van je blikveld en op zoek gaan naar uitdagingen, zijn de sleutel tot succes. Nu hoef je niet van de ene op de andere dag je businessmodel om te gooien. Ga liever kleine en snelle veranderingen aan, dan dat je te hard van stapel loopt. Alleen zo trap je niet in dezelfde val als Nokia, V&D en Intertoys.

Dominique Frison
Account Manager

Terug naar overzicht