Partnerschap en culturele fit: Wesselman gaat voor meer dan IT-ondersteuning

icoon Zakelijke Diensverlening
Zakelijke dienstverlening
150
medewerkers

Partnerschap en culturele fit: Wesselman gaat voor meer dan IT-ondersteuning

ICT uitbesteden draait vandaag de dag niet meer om simpelweg oplossingen leveren. Steeds vaker kiezen organisaties voor co-sourcing: een strategische samenwerking met een partner die meedenkt, meebeweegt en innoveert. Accountantskantoor Wesselman ging twee jaar geleden vanuit deze gedachte op zoek naar zo’n partner om hun 150 medewerkers op IT-gebied te ondersteunen. Die strategische partner vonden ze in Ictivity. Als Brabantse bedrijven met een gedeelde focus op de mens in de relatie, was de klik er direct. Erik Jasper Noll, een van de eigenaren van Wesselman, vertelt over de samenwerking.

Cultural fit

Voor Wesselman was het niet de eerste keer dat ze hun IT-omgeving uitbesteedden. Hierdoor hadden ze haarscherp waar ze naar op zoek waren in hun nieuwe partner: een goede cultural fit en het gevoel van een partner dicht bij huis. “Ictivity kwam als beste uit de bus”, licht Erik Jasper toe. “Ze hebben hun processen goed voor elkaar, zijn breed gecertificeerd, en minstens zo belangrijk: ze hanteren een menselijke benadering. Dat is iets wat we bij Wesselman ook hoog in het vaandel hebben staan en was doorslaggevend in de keuze voor Ictivity. Daarnaast merkte ik in het eerste contact dat Ictivity werkgeluk en plezier uitstraalt. Het voelde goed om samen te gaan werken met zo’n jonge, enthousiaste club.”

Ictivity heeft processen goed voor elkaar, is breed gecertificeerd, en voor ons minstens zo belangrijk: hanteert een menselijke benadering. – Erik Jasper Noll, mede-eigenaar Wesselman

Geen IT, geen dienstverlening

Dat Wesselman de match met hun IT-partner zo belangrijk vindt, is niet alleen omdat het prettiger werken is. Het heeft ook een strategisch belang. “Niet alleen wij, maar ook onze relaties maken gebruik van onze IT-systemen”, legt Erik Jasper uit. “Eén van onze bedrijfstakken richt zich op terugkerende processen bij klanten, zoals administratie, het opstellen van jaarrekeningen, aangiften en loonverwerking. De documentenstromen rondom deze diensten lopen via onze systemen; van ons naar de klant en andersom. Klanten raadplegen ons portaal bijvoorbeeld om jaarrekeningen te bekijken of loongegevens aan te leveren.” Juist daarom moet de IT-omgeving niet alleen stabiel, maar ook snel en up-to-date zijn. “Onze IT-systemen vormen steeds meer de rode draad door onze dienstverlening. Als we daarin een bottleneck worden, raakt dat klanten en daarmee onze reputatie. Onze IT-omgeving moet goed werken.”

Van belofte naar de praktijk

Daarom was het belangrijk dat de overstap naar Ictivity op technisch gebied vlekkeloos verliep. “Al onze programma’s moesten over naar een door Ictivity beheerde cloudomgeving”, vertelt Erik Jasper. “Dat is geen kwestie van stekkers vervangen. Zo moest Ictivity nieuwe omgevingen bouwen rondom onze programma’s en hebben we samen onze security verder geoptimaliseerd en geprofessionaliseerd. Wat opviel is dat de samenwerking direct vanuit wederzijdse harmonie verliep. Zowel wij als Ictivity voelden de ruimte om verbeterpunten op tafel te leggen. Mede hierdoor is de overstap uiteindelijk keurig verlopen voor onze medewerkers.”

Op dit moment pakt Ictivity een breed scala aan diensten op voor het accountantskantoor. “Dat varieert van het beheer van onze back-endsystemen, werkplekken en servicedesk tot aan onze licenties, netwerken en security”, illustreert Erik Jasper. Naast de structurele samenwerking, geeft Ictivity ook letterlijk invulling aan de wens van Wesselman voor een partner dichtbij. “Een dag per week is er iemand van Ictivity bij ons op locatie. Die fysieke aanwezigheid en zichtbaarheid is ontzettend waardevol voor onze samenwerking. Hij is bijna één van ons.”

 

Stabiel en innovatief

De belangrijkste meerwaarde die Erik Jasper ziet in de samenwerking met Ictivity is de stabiele IT-omgeving die het oplevert. “Dat is voor mij de voornaamste prioriteit. In de afgelopen twee jaar heeft Ictivity ervoor gezorgd dat we geen uitval hebben gehad en dat alles stabiel doordraait. Dat is cruciaal voor ons en onze klanten.”

Tegelijkertijd merkt Erik Jasper dat deze solide basis ruimte creëert om te innoveren. Bijvoorbeeld op het gebied van AI, een slimme inrichting van SharePoint of het opzetten van een datawarehouse. “Daar weet Ictivity alles van en hebben ze ervaring mee. Op deze gebieden mogen zij voor ons het wiel uitvinden. Zo werken we op dit moment aan beleid over hoe we met data omgaan. Slim samengevoegde data en data-analyse zijn voor ons goud waard, maar wat vraagt dat van onze medewerkers? Ictivity denkt met ons mee over hoe we gegevens stroomlijnen. In die zin zijn ze ons ICT-geweten. De combinatie van stabiliteit en dit soort innovatie maakt ons een beter bedrijf.”

De stabiele basis die we dankzij Ictivity hebben in combinatie met innovatie maakt ons een beter bedrijf. – Erik Jasper Noll, mede-eigenaar Wesselman

Inspelen op nieuwe technologie

Vooruitkijkend naar de toekomst ligt de focus voor Erik Jasper vooral op het up-to-date blijven met nieuwe technologieën. “We staan aan het begin van een nieuwe fase waarin we samen met Ictivity verkennen hoe we bijvoorbeeld AI slimmer kunnen inzetten binnen onze data-omgeving. Daarmee gaan we nog efficiënter en slimmer werken.” Dat maakt de samenwerking met Ictivity ook voor de lange termijn cruciaal, ziet Erik Jasper. “Ictivity helpt ons om continu een blik op de toekomst te houden en onze IT-omgeving mee te laten groeien met onze ambities. Dat is essentieel voor onze bedrijfsvoering en het onderhouden van sterke klantrelaties.”