Eén portaal, alle relevante data: hoe Voergroep Zuid informatie naar de veehouder brengt

Een gezonde koe produceert meer melk, een goed gevoed varken groeit beter en een geit met voldoende ruimte gedijt optimaal. Voor veehouders is succes verbonden aan het welzijn van hun dieren, waarvoor goede voeding cruciaal is. Voergroep Zuid weet dat als geen ander. De coöperatie met ruim vijfhonderd leden produceert en levert mengvoer en grondstoffen aan meer dan zevenhonderd veehouders. Vanuit hun missie om boeren zo goed mogelijk in de stal en op het erf te ondersteunen, ontstond de behoefte aan een klantportaal. Rick Haenen, ICT & Finance manager bij Voergroep Zuid, vertelt over dit ontwikkelproject en hoe het portaal een centrale rol gaat spelen in de ondersteuning van veehouders en voeradviseurs van Voergroep Zuid.

Krimpende markt en professionalisering

De veehouderijsector is uitdagend en de toekomst onzeker. “De markt krimpt, onder andere door opkoopregelingen en wet- en regelgeving rondom stikstof”, vertelt Rick. Het gevolg: overgebleven veehouders worden groter en professionaliseren. “Hoe groter het bedrijf wordt, bijvoorbeeld met meerdere locaties, hoe lastiger het als eigenaar is om je dieren alleen op onderbuikgevoel te volgen. Data en digitalisering worden daarom steeds belangrijker in de sector.”

Hoe groter het veehoudersbedrijf wordt, hoe lastiger het als eigenaar is om je dieren alleen op onderbuikgevoel te volgen.

Dat vraagt ook van Voergroep Zuid om andere klantbediening. “Wij moeten ook verder professionaliseren om de verbinding met klanten en leden te behouden. Digitalisering is daarom een belangrijk onderdeel van onze strategie. In 2024 hebben we al een nieuw bestelportaal ontwikkeld, maar we wilden meer. De volgende stap is een compleet klantportaal, waar alle relevante informatie voor de veehouder samenkomt. Zo’n portaal is er nog niet in onze sector. Daarmee zijn we de eerste.”

Versnipperende informatie samenbrengen op één plek

Voor de ontwikkeling van het klantportaal koos Voergroep Zuid voor Ictivity, al jaren hun ICT managed services provider. “Die samenwerking bevalt heel goed”, zegt Rick. “We bespreken regelmatig onze roadmap, waar ons idee van een klantportaal ook aan bod kwam. We zochten hier een intranetachtige omgeving voor en wisten dat Ictivity dit met Omnia in huis heeft.”

Voergroep Zuid had een duidelijke en unieke visie voor het klantportaal: alle versnipperde informatiebronnen voor veehouders op één plek beschikbaar maken. “Digitalisering is nog niet altijd vanzelfsprekend in onze klantgroep”, vertelt Rick. “Een klantportaal maakt digitalisering tastbaar en laagdrempelig voor de veehouder.” Het portaal is daarmee nieuw, de inhoud komt uit circa tien applicaties en informatiebronnen die de coöperatie al aanbiedt. “Denk aan monitoringsdata uit de stal, zoals CO2-metingen, en productiegegevens van koeien, kippen en varkens. Maar het unieke is dat we dankzij integraties ook data uit externe bronnen in het portaal kunnen laden, zoals marktcijfers en -nieuws.” Samen met Ictivity is Voergroep Zuid in een ontwikkelproject gestapt om dit portaal van papier naar de veehouder te brengen.

In het klantportaal bundelen we data uit bestaande applicaties en informatiebronnen, zoals CO2-metingen in de stal.

Van mock-up naar sterk klantportaal

Met input van de ledenraad, interne specialisten en Ictivity ontwikkelde Voergroep Zuid een eerste platte versie van het portaal in Workspace 365. “Ictivity keek hierbij mee naar welke informatie we al hebben en hoe we dit (technisch) samenbrengen. Het resultaat was een zogeheten mock-upversie, wat ons startpunt was.”  Via een agile aanpak werkten specialisten van beide organisaties het portaal stap voor stap verder uit. “Een fijne manier van werken”, evalueert Rick. “Na elke sprint konden we bijsturen.”

Ook de klant werd actief betrokken. “Op advies van Ictivity hebben we per sector een kopgroep van digivaardige veehouders samengesteld. Zij dachten met ons mee, gaven feedback en hielpen ons richting livegang. Dat was essentieel. Zonder de eindgebruikers te betrekken, kun je geen goed klantportaal bouwen.”

Meer digitalisering in de sector

Het portaal is nu inmiddels live voor vier klanten. Een goed moment om de balans op te maken. “Ons doel is om met dit portaal kracht bij te zetten aan onze coöperatiegedachte: samen met veehouders beter presteren”, legt Rick uit. “Daar hebben we met Ictivity een grote stap in gezet.”

In het portaal komt de belangrijkste informatie voor de veehouder samen. Bij het inloggen ziet een veehouder zijn persoonlijke dashboard: een plek om voer te bestellen, real-time grafieken met staldata en een compleet overzicht met informatie gerelateerd aan de samenwerking met Voergroep Zuid. “Dit laatste is dankzij een koppeling met ons CRM-systeem”, vertelt Rick. “Hierdoor ziet de veehouder bezoekverslagen, zijn of haar accountplan en zakelijke gegevens zoals de keurmerken en de dierenarts waarbij hij of zij bij aangesloten is. Voer is slechts één aspect van gezonde dieren; dit portaal laat daarom het bredere plaatje zien.”

Maar het draait natuurlijk om de reacties van de veehouders zelf. “Het portaal wordt heel positief ontvangen door de eerste klanten die zijn aangesloten”, zegt Rick. “Ze vinden het fijn dat ze alles op één plek vinden en maar één keer hoeven inloggen. En dat ze monitoringsdata nu altijd kunnen inzien en niet afhankelijk zijn van het maandelijkse pdf-document. Dat zijn hele mooie eerste bevindingen.”

Veehouders vinden het fijn dat hun informatie nu op één plek staat.

Op naar de vijftig klanten

Het mooie van een portaal ontwikkelen, is dat het nooit af is. Zo werkt de coöperatie met Ictivity nog aan een betere mobiele weergave en een spiegelportaal voor hun adviseurs, zodat zij dezelfde informatie zien als hun klanten. “Dat maakt adviesgesprekken effectiever”, stelt Rick.

De stip op de horizon? “Eind januari 2026 willen we de eerste vijftig klanten op het portaal aangesloten hebben”, concludeert Rick. “Daarna gaan we het klantportaal bij de rest van onze klanten onder de aandacht brengen. Ook intern nemen we collega’s hierin mee. Buiten winnen begint immers binnen. Met ons klantportaal hopen we de digitalisering in de sector in een volgende fase te brengen.”