Presentatievaardigheden voor ICT medewerkers
Als ICT’ers zien we in onze loopbaan veel presentaties. Denk maar aan techsessies, seminars, en trainingen . We hebben allemaal ook de ervaring dat sommige presentaties boeiend en interessant zijn en sommige helemaal niet. Sommige presentaties blijven hangen en andere zijn we weer snel vergeten. Wat maakt nu het verschil?
Deze training wordt ook bij jou op locatie verzorgd voor groepen van 2 – 12 deelnemers. Voor een vrijblijvende prijsofferte selecteer “Maatwerk – Aanvraag in-company”.
ICT medewekers die regelmatig informatie overdragen of presentaties verzorgen.
Geen specifieke voorkennis vereist.
In deze training kijken we naar de ingrediënten van een presentatie die boeit en ‘blijft hangen’. Die ingrediënten hebben te maken met een aantal verschillende aspecten van presenteren die we de revue laten passeren:
- Communicatieve aspectenPresenteren heeft natuurlijk alles te maken met communicatie. Dus, wat is communicatie eigenlijk, hoe communiceren we, wanneer communiceren we en heel belangrijk: hoe kunnen we zo optimaal mogelijk communiceren tijdens een presentatie?
- Informatie opnemenHoe nemen mensen informatie tot zich? We behandelen een communicatiemodel dat aangeeft hoe we dat doen en vertalen dat naar het geven van een presentatie. Hoe zorgen we ervoor dat onze toehoorders de informatie die we geven zo goed mogelijk tot zich kunnen nemen?
- Het maken van een digitale presentatieDe term “death by PowerPoint” is vast wel bekend. PowerPoint, Prezi en Impress presentaties zijn er in soorten en maten. Met elkaar bekijken we hoe een digitale presentatie ons verhaal maximaal kan ondersteunen zonder dat het afleidt.
- Non-verbale communicatie
- Houding
- Lopen/staan
- Stemgebruik
- Volume
- Toon
- Timbre
- Oogcontact
- Groepsrapport
- Optimaal informatie overbrengen
- Representatiesystemen
- Hoe bereik ik mijn hele publiek?
- Opbouw van een digitale presentatie
- Verhaallijn
- Boodschap
- Opbouw van slides
- Animaties