Cathelijn de Bode - IT & ICT detachering

De toegevoegde waarde van detachering binnen een IT-afdeling

Bij grote organisaties, met 250 werknemers of meer, had 41 procent vacatures openstaan voor geschikt ICT-personeel.

Veel bedrijven hebben moeite met het invullen van hun ICT-vacatures, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral bij grotere organisaties en voor specifieke opdrachten wordt gekozen voor de inhuur van personeel. Gelijktijdig groeit ook de markt van de aanbieders van IT-werknemers. Wat zijn de voordelen van detachering? We zetten het hier op een rijtje.

Afgelopen december publiceerde het CBS de statline ‘ICT-gebruik bij bedrijven: bedrijfstak en bedrijfsgrootte, 2016’. Hieruit blijkt dat van alle bedrijven met minstens 10 werknemers, 9 procent een ICT-specialist zochten. Meer dan de helft van deze bedrijven, 5 procent, had moeite om deze positie in te vullen. Bij grote organisaties, met 250 werknemers of meer, had 41 procent vacatures openstaan voor geschikt ICT-personeel. En ook hier was het voor iets meer dan de helft van de bedrijven geen gemakkelijke zoektocht. Uit het onderzoek blijkt verder dat software voor kantoorautomatisering voornamelijk door intern ICT-personeel wordt ondersteund. Externe leveranciers zorgen voornamelijk voor beveiligingsvraagstukken en netwerkbeheer.

Er is dus bij zowel grote als kleine organisaties behoefte aan gespecialiseerd personeel. Niet zozeer voor het algemene IT-beheer, maar voornamelijk voor specifieke kennisgebieden. Natuurlijk kan een organisatie zelf personeel werven, maar dikwijls is de inhuur van ICT-professionals een slimme keuze. Waarom? Hieronder drie redenen om te kiezen voor IT detachering:

1. Flexibiliteit
Ziekte, vakantie, uitdiensttreding, grote interne projecten, zwangerschaps- of ouderschapsverlof; het zijn allemaal redenen waarom een ICT-afdeling in een korte tijd minder goed bezet kan zijn. Om de continuïteit van de ICT-diensten binnen een organisatie te waarborgen, is het inschakelen van flexibele arbeidskrachten vaak de enige geschikte oplossing. Schuiven met uren en taken van bestaande medewerkers om de primaire processen op te vangen, lost dikwijls maar een deel van het probleem op. Interessante langetermijn projecten of strategische plannen worden in dat geval op de lange baan geschoven ten faveure van de acute problemen. Het is haast overbodig te melden dat dit niet gunstig is voor de organisatie of de medewerkerstevredenheid.

2. Kennisniveau
In een brede ICT-omgeving is het haast onmogelijk om op alle gebieden up-to-date te zijn. Met de inhuur van ICT-specialisten kun je specifieke kennis in huis halen. Een allround beheerder binnen een organisatie – hoe goed ze vaak ook zijn – is vrijwel nooit een specialist. Met IT detachering krijg je een expert in huis op een bepaald kennisgebied, denk hierbij aan infrastructuur, netwerk of security. Dit kan zijn op project- of detacheringsbasis om bijvoorbeeld een migratieproces te begeleiden of bestaande processen te optimaliseren. Bijkomend voordeel: de certificering en scholing voor deze specialisten komt voor rekening van de detacheerder. Die zorgt dat alle experts over de benodigde papieren beschikken en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de voordelen op het gebied van kennis en kunde, die deze medewerkers meebrengen vanuit hun netwerk aan (oud)collega’s.

3. Minder risico’s
Het aantrekken van werknemers is geen gemakkelijke klus. De markt voor IT-personeel is erg krap en bovendien kleven er (financiële) risico’s aan het in dienst nemen van nieuwe medewerkers. Denk aan de kosten voor selectie en inwerken bij een snel vertrek van de nieuwe collega. Daarnaast gebruiken organisaties tegenwoordig een afrekenmethode op het aantal ‘fte’s’ of de ‘head count’. Bij detachering telt de inhuur van personeel vaak niet mee bij deze berekeningen. Daarnaast kun je als organisatie een wensenlijstje aangeven. Zo hoef je niet zelf op zoek naar die virtualisatie-specialist of IT security-expert. Bij een mismatch is het bovendien een stuk gemakkelijker om van een gedetacheerde medewerker afscheid te nemen, dan van een collega in loondienst.

Of je als organisatie nu op zoek bent naar een briljante nerd voor een technisch ingewikkeld project of juist een bruggenbouwer tussen de business en ICT,  met de inhuur van ICT-personeel kun je alle kanten op. Meer weten over de inhuur van ICT-werknemers? Neem gerust contact op.