Ilvie en Martine zijn actief in de directe zorg. Momenteel vervullen ze de rol van kwartiermaker wijkverpleging bij Savant Zorg. Beiden begonnen als Verzorgende IG en inmiddels werkzaam als wijkverpleegkundigen. Vandaag de dag zetten ze zich samen in om de wijkzorg slimmer, toegankelijker en efficiënter te maken. Want hoe meer tijd er naar administratie en randzaken gaat, hoe minder tijd er overblijft voor de cliënt.

We gingen met ze in gesprek over hun ervaringen, frustraties én ideeën om het werk te versnellen.

Hoe ziet jullie werk als kwartiermakers eruit?

Martine: “In onze rol als kwartiermakers kunnen we echt ons ei kwijt. We richten ons op het versterken van de wijkverpleging, want daar is nog heel veel te doen om toekomstbestendig en toegankelijk te zijn. Wat hebben we nu nodig om efficiënter en makkelijker te werken, zodat er meer tijd en aandacht overblijft voor de cliënt?”

Ilvie: “Het verschil in onze rol zit vooral in de focus. Ik richt me op gespecialiseerde wijkzorg. Martine richt zich meer op de reguliere wijkzorg. Maar in de basis hebben we hetzelfde doel: zorgen dat onze collega’s hun werk met meer gemak en plezier kunnen doen. Ideeën ontstaan niet vanaf ons bureau, we werken samen met onze collega’s in wijk.”

Elke gewerkte minuut, moet verantwoord worden. Na een drukke dag is dat een flinke klus.

Waar gaat het vaak mis in de praktijk?

Ilvie: “Soms verliezen we ontzettend veel tijd aan randzaken. Denk hierbij aan het bestellen van materiaal of het niet op de hoogte zijn van veranderingen in iemands situatie. We werken rondom de cliënt met veel netwerkpartners samen. Het kan dan wel eens voorkomen dat bijvoorbeeld de apotheek niet op de hoogte is van een overlijden, waardoor het zorgteam nog steeds medicatie bestelt of op huisbezoek gaat. Het zou mooi zijn als alle betrokken instanties met elkaar verbonden zijn in een systeem en een melding krijgen wanneer er iets in de situatie van een cliënt veranderd, zodat we overbodig werk kunnen voorkomen en verspilling van medicatie tegengaan.’’

Martine: “Ook administratieve taken kosten veel energie. Neem de rekenmodules die bepalen hoeveel uur zorg een cliënt krijgt per betrokken organisatie. Als daar wijzigingen in zijn, moet je ze aanpassen. Anders kan het zijn dat de organisatie niet de vergoeding ontvangt voor wat geleverd wordt. Dit vraagt van verschillende professionals in de organisatie veel tijd. Ook het schrijven van uren kost veel tijd: elke gewerkte minuut, moet verantwoord worden. Na een drukke dag is dat een flinke klus.”

Welke oplossingen zien jullie of jullie collega’s?

Ilvie: “Onze collega’s zijn al bezig met spraakgestuurd rapporteren. Collega’s hoeven dan niet meer alles uit te typen, en dat levert veel tijdswinst op. Inmiddels hebben we al meer dan 10.000 rapportages op deze manier vastgelegd. Ook inloggen bij de huisartsenpost is makkelijker geworden: vroeger met een paslezer, nu gewoon via Single Sign-On.”

Martine: “Ik zie veel potentie in digitalisering. Nu gaan we bijvoorbeeld met een papieren checklist op huisbezoek. Daarna moeten we die antwoorden thuis of op kantoor in het systeem zetten. Hoe mooi zou het zijn als we die vragenlijst vooraf digitaal kunnen opsturen, zodat de cliënt of een mantelzorger deze invult? Dat bespaart tijd én geeft de cliënt meer eigen regie.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Ilvie: “Op dit moment besteden we te veel tijd administratie. Alles wat verminderd kan worden, is de moeite waard. Iedere minuut die we terugwinnen, is extra tijd voor de cliënt.”

Martine: “Mijn wens is dat we over vijf jaar veel minder tijd kwijt zijn aan verantwoording en rapportages, en dat we die tijd weer kunnen besteden aan waar het om draait: de cliënt.”

Tijd voor werkversnellers

Herken je jezelf in het verhaal van Ilvie en Martine? En heb je een idee dat jouw werk makkelijker, sneller, slimmer of overzichtelijker maakt? Bij Ictivity noemen we dat werkversnellers. En precies daar zijn we naar op zoek!

Dien jouw idee van een werkversneller hier in en wie weet wordt jouw idee binnenkort werkelijkheid.

Terug naar overzicht