"De sleutel tot succes schuilt niet in de technologie zelf, maar in de capaciteiten van medewerkers om de nieuwe mogelijkheden te doorzien en het potentieel te ontsluiten."

Het is belangrijker dan ooit dat medewerkers zich continu ontwikkelen. Want organisaties willen de nieuwste technologieën steeds sneller adopteren. Hoe eerder ze daarin slagen, hoe meer potentie het biedt. De sleutel tot succes schuilt echter niet in de technologie zelf, maar in de capaciteiten van medewerkers om de nieuwe mogelijkheden te doorzien en het potentieel te ontsluiten. Hoe je medewerkers zover krijgt? Met een cultuur waarin continu leren de norm is. Graag geef ik je drie praktische tips om dat te bereiken.

De manier waarop je je werk doet, het soort werk dat je doet, de grenzen van je vakgebied: vandaag verandert alles en ook nog eens in sneltreinvaart. Net als de verwachtingen van je klanten, de dienstverlening van je concurrenten, de service van je leveranciers, de eisen van wet- en regelgeving. In zo’n omgeving draait het om aanpassingsvermogen en ondernemendheid, in elke geest die de organisatie rijk is. Dat stimuleer je als volgt:

Tip #1: Val op door jezelf te blijven
Als alles continu verandert, hoe blijf je dan jezelf? Je identiteit zit niet in de manier waarop je werk verricht, maar in de basisprincipes die je organisatie vormen. Tijd dus om je kernwaarden op te poetsen en naar je bedrijfscultuur te kijken. Stuur bijvoorbeeld niet te strak op taken, maar laat ruimte voor talenten. En fouten maken mag, want niet iedereen zal bij iets nieuws meteen slagen. Werk toe naar een sfeer waarin medewerkers zich veilig voelen om iets nieuws te proberen. Waarin ze hun mening durven geven en benieuwd zijn naar elkaars perspectieven. Dat is een solide basis om talent te ontdekken en te ontwikkelen.

Tip #2: Schakel om naar continu proces
Voorheen besprak je leerdoelen van medewerkers periodiek in het jaarlijkse ontwikkelgesprek en evalueerde je na een half jaar de voortgang. Voor een opleiding was iemand een of meerdere dagen afwezig. Dat is duur en niet effectief, de lesstof komt in bulk en is niet op maat gesneden. Stap over op een nieuwe methode: voortaan is leren onderdeel van de dagelijkse routine, elke dag iets nieuws, de normaalste zaak van de wereld. Zorg dat je medewerkers voortdurend uitdaagt iets nieuws te proberen, in kleine stapjes, bijvoorbeeld microlearnings. Bied daarbij ook voortdurend reflectie en feedback, waarin je een stimulerende toon aanslaat en focust op inhoud en leerproces.

Tip #3: Maak het aantrekkelijk
Het gaat om zijn persoonlijke ontwikkeling, geef de medewerker dus zelf regie over het waar, wanneer en hoe lang hij leert. Een krachtig instrument daarvoor is een kennisplatform of online leerplatform met persoonlijke app. Dat moet volstrekt gebruiksvriendelijk zijn en juist dat normale uitstralen. En het leeraanbod moet natuurlijk aansprekend zijn, dat wil zeggen: voor hem persoonlijk relevant en prikkelend aangeboden, zodat hij laagdrempelig nog iets extra’s probeert. Ook het toevoegen van game-achtige elementen, zoals het werken met levels of een competitie onderling, kan leren stimuleren. Het einddoel is om leren gemakkelijker, overzichtelijker en misschien zelfs wel weer leuk te maken!

Meer lezen over dit onderwerp? Laat je inspireren door onze KennisHub, een laagdrempelig kennisplatform dat je zo op maat kunt maken voor je organisatie.