
In de rubriek ’tijd voor aandacht’ gaan we het gesprek aan met zorgprofessionals over een bepaalde taak of werkwijze die makkelijker, sneller, slimmer of overzichtelijker zou kunnen. Zo ook met Dianne: al dertien jaar verpleegkundige. Ze begon in het ziekenhuis en inmiddels is ze al een tijdje aan het werk in de ouderenzorg. Sinds begin dit jaar werkt Dianne als kwaliteitsverpleegkundige bij Savant Zorg, locatie Sonnehove. In deze functie is ze vooral bezig met het verbeteren van de zorg. En daar willen wij graag meer over weten.
Kun je wat meer vertellen over je functie?
‘’Locatie Sonnehove heeft verschillende afdelingen en er wonen ongeveer 145 ouderen. Ik ben verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en heb daarmee een hele brede functie. Denk aan het bewaken van het proces van de basiszorg met verpleegtechnische handelingen, maar ook dat collega’s op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelen in de ouderenzorg. Daarnaast ben ik ook een aanspreekpunt voor collega’s bij complexe casussen, onbegrepen gedrag en onvoorziene situaties.
Binnen Savant Zorg werken we met zelfsturende teams. We hebben geen management in ons team, maar een ondersteuningsschil die de locatie begeleidt. De ondersteuningsschil bestaat uit een adviseur capaciteitsmanagement, een kwaliteitsverpleegkundige, een teamcoach en een verbinder. Met z’n vieren zorgen we dat het bij Sonnehove, zo goed als mogelijk, op rolletjes loopt.
Meestal sta ik niet direct in de zorg, maar ik spring wel bij als dit nodig is. Ik begeleid studenten, en houd me bezig met processen, kwaliteit van de bezetting, werkwijzen op de afdelingen, complexe casussen en incidenten die gemeld worden. Maar het belangrijkste is toch wel inzetten op toekomstgericht werken en dit ook tastbaar maken voor collega’s.’’
”Als ik al kijk naar de administratie, zijn we daar toch 30% van onze tijd mee kwijt. Op een achturige werkdag is dat bijna 2,5 uur.”
Hoe kijk je naar de toekomst van de ouderenzorg?
‘’We weten allemaal dat er een te kort is aan personeel in de zorg. Dat probleem krijgen we in de komende jaren ook niet opgelost. Maar hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we de cliënt toch de zorg kunnen bieden die ze nodig hebben? Dan moeten we op zoek naar andere oplossingen. Als ik al kijk naar de administratie, zijn we daar toch 30% van onze tijd mee kwijt. Op een achturige werkdag is dat bijna 2,5 uur. Tijd die je ook kunt steken in aandacht voor de cliënt.’’
Heb je al ideeën om die administratie efficiënter te maken?
‘’Er zijn wel wat voorbeelden die ik kan noemen om de administratieve last te verminderen of makkelijker te maken. Neem het uitdelen van medicatie. We moeten in het dossier aanvinken of een cliënt de medicatie heeft gehad. Als ik de baxterzakjes (zakjes waarin de medicatie wordt uitgerold) zou kunnen scannen en het wordt automatisch ingevoerd in het dossier, zou me dat veel tijd schelen.
Of het samenwerken in systemen. We hebben een eigen Elektronisch Cliëntendossier. Daar zet ik de rapportage in. Soms komt het voor dat de huisarts dat dossier ook moeten kunnen inzien. Dan moet ik dat apart invoeren. Het zou ideaal zijn als die systemen met elkaar verbonden zijn, zodat je niet dubbel hoeft te registreren. Maar dit geldt niet alleen voor de huisarts, ook voor de ergotherapeut, tandarts en diëtist.
We zijn ook veel tijd kwijt met het maken van de roosters. Hoe tof zou het zijn als dit geautomatiseerd kan worden?’’
Dat klinkt als een mooi aantal ideeën voor de toekomst, maar hoe gaat dat dan nu?
‘’We besparen al tijd door niet langer ter plekke te bepalen wie welke cliënt verzorgt, maar vooraf per persoon een overzicht te maken van de cliënten van die dag. Dit gebeurt nu nog op papier, maar in de toekomst zou ik dit graag automatiseren. Daar blijft het niet bij. We maken tegenwoordig ook gebruik van spraakgestuurd rapporteren. In plaats van alles handmatig in te typen, kunnen we rapportages inspreken. Dat scheelt niet alleen tijd, maar maakt het werk ook een stuk lichter en efficiënter.
Maar omdat de werkdag zo vol zit, schiet de rapportage er weleens bij in op de werkdag, waardoor collega’s deze thuis in eigen tijd afronden. Dat is niet bevorderlijk voor de werk-privébalans. Als je thuis bent wil je ook gewoon je rust kunnen pakken. Wij als zorgmedewerkers voelen ons wel verantwoordelijk, het resulteert daardoor vaak in overuren. We vragen ook regelmatig aan familie om even bij te springen, al is het maar om de ouders te helpen met aankleden. Het is fijn als ze helpen, maar niet ieder familielid heeft daar tijd voor. Ze moeten vaak overdag ook gewoon werken of voor hun gezin zorgen.’’
Hoe uit dit zich in de praktijk?
‘’Een groot deel van het team is al wat ouder en heeft veel werkervaring opgedaan. Die zijn niet zo zeer bezig met de nieuwste technologieën. En bij hen duurt het soms langer voordat ze een technisch hulpmiddel onder de knie krijgen. Een kwestie van ervaren en blijven doen, maar dat is wel een investering.
Wat betreft cliënten nemen we ieder jaar een enquête af onder bewoners en mantelzorgers en daar zien we wel in terug dat men aangeeft dat ze minder aandacht krijgen dan een aantal jaar geleden. En juist die één op één zorg is echt waardevol. Als ik met iemand ga wandelen naar het dorp om een ijsje te halen dan heeft die persoon het daar dagen later nog steeds over. Het zou zo mooi zijn als we die momenten vaker kunnen pakken.’’
Herken je jezelf in het verhaal van Dianne? En heb je het idee dat bepaalde taken in jouw werk makkelijker, sneller, slimmer of overzichtelijker kunnen? Bij Ictivity noemen we dat werkversnellers. En precies daar zijn we naar op zoek!
Dien jouw idee van een werkversneller hier in en wie weet wordt jouw idee binnenkort werkelijkheid. Je hebt nog tot 15 oktober aanstaande om je aan te melden. Je hoeft niet direct een technische oplossing te bedenken: vertel ons gewoon welk onderdeel van je werk slimmer, sneller, overzichtelijker of makkelijker kan.
Terug naar overzicht