Schoonmaak versus ICT

Op het oog twee heel verschillende processen die naar mijn mening toch erg veel met elkaar gemeen hebben. Beiden zijn voor de meeste organisaties geen primair proces en raken direct alle medewerkers in een organisatie. Groot verschil is dat nagenoeg iedere organisatie zich laat ontzorgen voor wat betreft schoonmaak en dit toevertrouwt aan externen. Het ICT proces daarentegen wordt vaak nog volledig vanuit de eigen organisatie ingevuld.

Vertrouwen

Vertrouwen is het sleutelwoord bij het uitbesteden van processen en zeker in het geval van ICT. Alleen al het gevoel dat mensen die niet bij je op de payroll staan toegang hebben tot de bedrijfsgegevens schrikt organisaties af. Maar is dat bij schoonmaak dan zo anders? Deze “externen” hebben immers toegang tot alle ruimtes binnen uw pand en dat vaak ook nog buiten de gebruikelijke kantoortijden. Ook delen we de codes voor het alarm en de sleutels die toegang geven tot het pand en de ruimtes binnen het pand. Of heeft het te maken met onbekendheid en het feit dat we zelf nog onvoldoende vertrouwd zijn met het “gevoel” dat we de controle op onze ICT middel