Als het om ICT gaat, repareren veel organisaties het dak pas zodra een stortbui heeft gezorgd voor lekkages en de woonkamer vol staat met overlopende emmers.

Onlangs was er in de media veel aandacht voor Thomas Cook. De reisorganisatie heeft een melding gedaan van financieel onvermogen, het doek is gevallen. Ik kan niet zeggen dat het me verbaast. Met sterke spelers als Booking.com en AirBnB, is het niet verrassend dat een bedrijf dat nog met een reiscatalogus werkt niet overeind blijft staan. Ik moet meteen denken aan het gezegde: als de zon schijnt, moet je het dak repareren. In de goede tijden had Thomas Cook moeten werken aan de toekomstbestendigheid en dat heeft het bedrijf overduidelijk niet gedaan. En daar zijn ze niet alleen in. Als het om ICT gaat, repareren veel organisaties het dak pas zodra een stortbui heeft gezorgd voor lekkages en de woonkamer vol staat met overlopende emmers. Het kwaad is dan al geschied, bijvoorbeeld omdat de organisatie is getroffen door cybercrime of ingehaald door de concurrentie. Daar moet wat aan veranderen.

Van passief naar proactief
Waarom wordt verandering pas ingegeven als er zich problemen voordoen? Voor veel organisaties komt dit door een gebrek aan noodzaakbeleving. In markten waar de noodzaak voor verandering in eerste instantie niet zo groot lijkt, blijft men door hobbelen en hetzelfde doen als altijd. Tot de bom inslaat. Dan kan er opeens wel snel gehandeld worden. Organisaties die zich in zo’n digitale impasse bevinden, hebben twee opties: de negatieve ervaring afwachten zodat je geen andere keus meer hebt om actie te ondernemen óf de ervaring voor zijn door een digitale agenda op te stellen. Maatregelen nemen omdat je weet dat het dak van de organisatie qua onderhoud al een paar jaar achterloopt. En dat tweede is natuurlijk de juiste zet.

Een goede roadmap is het halve werk
Als je ervoor kiest het dak te repareren terwijl de zon schijnt, moet dat op een gedegen manier gebeuren. Het is daarom aan de CIO om te zorgen voor een digitale roadmap met voldoende draagvlak. Een goede roadmap geeft in ieder geval antwoord op de volgende vier vragen:

  1. Wat betekent de veranderende rol van ICT voor jouw organisatie, relatie en medewerkers?
  2. Wat is de impact van vraag één op de functies en rollen binnen de organisatie?
  3. In welke mate is de ICT-omgeving in staat flexibel en snel mee te bewegen met organisatorische en marktveranderingen?
  4. Welke partners heb je nodig om de digitale ambities waar te maken?

Het gaat er om grote plannen te vertalen naar kleine stappen. De eindbestemming is duidelijk, de reis is voor iedere organisatie anders. Neem met de roadmap het voortouw bij de digitale transformatie van jouw bedrijf en maak het de drijvende kracht achter alle strategische digitale initiatieven. Wees de pijn voor door nu een verandering teweeg te brengen die uiteindelijk zal leiden tot plezier.

Wilbert van Beek
Commercieel Directeur